Podcastfeitjes en statistieken: Podcast Monitor 2021

door Fem
Gepubliceerd: Bijgewekt op:

Lijstjes zijn leuk, podcasts zijn leuk en 1+1 = 2. En ik ben heel nieuwsgierig, dus vandaag duiken we in de wereld van podcastfeitjes en statistieken van 2021.

Daar weet ik natuurlijk de ballen van, maar de halfjaarlijkse Podcast Monitor wel. Dus ik heb gewoon hun rapport gelezen en nu weet ik ook dingen.

Podcastluisteraars, verzamelt u!

46% van de Nederlanders luistert ‘af en toe’ naar een podcast. Da’s toch best veel. Maar slechts 8% luistert dagelijks! Echt?! Maar wat doen die mensen dán tijdens het schoonmaken of wandelen of forenzen?! Iets anders kennelijk, want de meeste podcasts worden thuis geluisterd en maar 34% zet ook onderweg een podcast aan. Maar toch, die 8% is van mei 2021, dus na een dik jaar corona. Ik was echt al die lockdowns niet door gekomen zonder podcasts, hoor. (En ja, ik heb al die tijd ook gewoon gewerkt.)

100 minuten maar?!

Waarom we luisteren

Als je business goeroes mag geloven luistert tegenwoordig iedereen podcasts om inspiratie op te doen voor een bestaan als coach… De cijfers laten echter zien dat dat niet helemaal klopt: ontspanning (59%) en amusement (46%) zijn de belangrijkste redenen om een podcast op te zetten. (Ik zeg: amen!) Verder volgen mensen ‘interessante personen’ (26%), het nieuws (26%), en willen we ons op persoonlijk vlak (23%) en in ons vakgebied blijven ontwikkelen (23%). En er wordt ook naar sportnieuws geluisterd (14%).

Waar we naar luisteren

Zo te zien luisteren we toch best veel naar het nieuws. Vreemd genoeg is ‘true crime‘ in dit lijstje, zelfs na een jaar pandemie, nog geen aparte categorie. (Verderop in de Podcast Monitor zie ik de true crime podcast Moordzaken genoemd worden onder het kopje ‘amuseument’…)

Podcasts kijken?

Podcasts kijken kan tegenwoordig ook: steeds meer podcasters nemen hun afleveringen ook op voor YouTube, en maar liefst 40% van de luisteraars kijkt daar wel eens naar. Ik vind dat zelf heel grappig, want ik vind er echt geen reet aan om naar een video te kijken van iemand die in een microfoon aan het lullen is. Dat je iemand niet ziet is toch ook juist de magie van de podcast. (Ja, het is mij bekend dat radio soms ook opgenomen wordt en dat daar ook mensen naar kijken. Daarvan begrijp ik nog minder.) Er zijn ook tv-persoonlijkheden die ik op tv niet verdraag, maar als podcaster geniaal vind (Maarten van Rossem, mag je best weten). Sterker nog, ik luister veel YouTube video’s, bijvoorbeeld over true crime, ook terwijl ik iets anders aan het doen ben, dus zonder beeld. Afijn, 40% van de luisteraars ziet er dus wél wat in om naar podcasts te kijken.

Podcasts, boeken en luisterboeken

19% van de ondervraagden van Markeffect luistert podcasts als aanvulling op boeken, 9% als vervanging van boeken. Maar wat is een ‘aanvulling op boeken’? Lees je een boek en wil je dan meer en beland je dan bij een podcast, bijvoorbeeld Becoming en The Michelle Obama Podcast, of Belinda Blinked en My Dad Wrote a Porno? (OK, dat laatste is best onwaarschijnlijk…) Of lees/luister je boeken en luister je daarnaast ook podcasts? ‘Vervanging’ van boeken vind ik overigens gewoon een beetje obsceen, maar goed.

Omgekeerd brengen podcasters trouwens ook boeken uit. Afgelopen jaar brachten Hannah en Suruthi van RedHanded bijvoorbeeld hun eerste boek op de markt: Redhanded, An Exploration of Criminals, Cannibals, Cults, and What Makes a Killer Tick.

Patrons en Vrienden van de show

Wil je extra afleveringen, zonder reclame luisteren of de podcaster(s) gewoon ondersteunen, dan kun je dat vaak doen via Patreon of, voor Nederlandse podcasts, Vrienden van de show. Zo’n 7% van de podcastluisteraars heeft weleens betaald voor podcasts. (Zijn dit die dagelijkse binge-listeners?) Onder jongeren (in die categorie val je als je jonger bent dan 34) is dit percentage hoger, 14%.

Reclames…

Reclames vindt de helft van de luisteraars stervensirritant. Rond de helft meldt dat ze na het horen van een reclame niets gaan kopen en een bedrijf ook niet op social media gaan volgen. (Eens.) De minst irritante reclames zijn vaste gesponsorde rubrieken in de podcast, opgenomen door de host zelf. (Opnieuw: eens.) Toch is het meestal geen reden om te betalen voor een podcast: 9% van de mensen die bereid zijn om voor podcasts te betalen zou dit doen om minder reclame te horen. (21% van de betaalwilligen doet dat om de podcaster te ondersteunen, dus beter ben je gewoon een leuke host.)

Op naar de Podcast Monitor voor 2022!

Ik ben alvast benieuwd hoe het overzicht van de Podcast Monitor 2022 eruit gaat zien: in mijn bubble kom je dan toch op 85% true crime, gok ik…

Wil je alle ins en outs van de monitor 2021, dan kun je hem hier zelf lezen: Podcast Monitor december 2021 / Markteffect

You may also like

Laat een reactie achter

Op zoek naar iets leuks om te luisteren?

Welkom op La Docta & de podcasts, waar we, je raadt het al, lekker veel podcasts gaan luisteren. Ik ben een echte podcastvreter, dus zoek je nog fijn luistervoer, dan zit je hier goed.

© 2020-2022 La Docta/femina docta | Alle rechten voorbehouden | Impressum, privacy en cookies

La Docta gebruikt cookies om de site goed te laten draaien. Prima